reklama

Úcta k Panne Márii

Tento článok vznikol ako reakcia na jednu diskusiu. Prv ako niekoho napadne reagovať, poprosim, aby odpoveď najprv predychal a zatvoril nožík vo vrecku. Nie je písaný pre neveriacich ale pre tých, ktorí si myslia, že úcta k Panne Márii je vo vzťahu k Bohu kontraproduktívna.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Vyhlasujem, že tu prezentujem svoj osobný názor, a nie oficiálne stanovisko RKC.O mne. Vyrastal som v ateistickej rodine s evanjelickými koreňmi. Pokrsteny som bol v dospelosti. Preto u mňa úcta k Panne Márii nepochádza ani z výchovy ani z nie je zdedena z tradície.Prečo mám v úcte Pannu Máriu? 1. Je Matkou nášho Pána. Už tým spolupracovala ná našej Spáse, že počala, vynosila, porodila, vychovala a sprevádzala Ježiša. Od prvej sekundy až do poslednej. Tým pádom najlepšie Ježiša poznala a najviac sa od neho naučila. 2. Je Matkou Boha(druhej Božskej osoby, nie celej sv. Trojice) Ježiš je pravý Boh a pravý človek. Boh a hriech si odporujú, takže minimálne pri Ježišovom počati musela byť čistá od hriechu. Keďže každý, aj ľahký hriech je ako burina, verím, že už od počatia musela byť chránená od akéhokolvek hriechu. Nie sama od seba, alebo za nejaké svoje zásluhy, ale ako Boží dar. A skrze tieto dary svätá. 3. Mariine "stan sa" je pre našu spásu takisto dôležité. Dokonca nehovorí len FIAT ale hovorí " hľa sluzobnica Pána". Nielen to povedala, ale aj tak konala. Príklad poslušnosti voči Bohu. 4. Tak ako moje dieťa je odrazom mňa a mojej ženy, o čo viac musí byť Ježiš odrazom Panny Márie? Samozrejme Ježiš je aj odrazom Boha Otca. Úcta k Panne Márii je len uznaním jej materstva Ježiša a jej role pri spoluvykupeni. Úcta je spôsob ako aj mňa Panna Mária vychováva a formuje zo mňa Ježiša. 5. Ježiš v nás prostredníctvom nás prejavuje synovsku úctu Panne Márii 6. Tak ako mne ľudia urobia radosť preukazanim úcty mojej mame, o čo viac musíme robiť radosť Ježišovi keď si ctíme Jeho Matku. 7. Sama Panna sa vyjadruje že blahoslavit ju budú pokolenia. Nie pre Ňu samotnú, ale skrze ňu budú ľudia oslavovať Boha. Pravá úcta Panny Márie vedie vždy k oslave Svätej Trojice, nie k oslave samotnej Panny. 8. Je našou primluvnicou. Čiže nie je konečným cieľom našich modlitieb, ale prosíme ju o príhovor- aby sa za nás príhovorila ako napr. Ná svadbe v Kane. Keďže žije u Boha(bola na nebo vzata), a Boh nie je Bohom mŕtvych ale živých, určite neprosime nikoho mŕtveho. 9. Ucenici po Ježišovej smrti sa tiež modlili s Pannou Máriou.10. Neustále zachovávala Ježišove slová vo svojom srdci - príklad pre nás.11. Ak nie je tak dôležitá, prečo ju vôbec evanjelisti spomínajú v Evanjeliach? Alebo prečo je spomenutá v Apokalypse?12. Pán Ježiš nám ju skrze Jána stanovil aj za našu Matku - tú, ktorá v nás ma plodit Ježiša. Čiže poslušnostou, pocuvanim Božieho Slova a jeho uskutočňovaním sa stávame podobní Panne Márie. Resp. branim si príkladu z nej, sa staviame podobní Ježišovi.Možno existujú aj iné dôvody, prečo ľudia majú v úcte Pannu Máriu. Existujú však prípady keď sa s tými prejavmi preháňa a Panna Mária sa stavia ná roveň Boha, resp. sa dáva vyššie. Rkc tak však nikdy a nikde neucila. Zazil som osobne, keď farár viackrát ná to upozorňoval, aby to ľudia nepreháňali.Aj Zdravas hoci navonok vyzerá akoby sustredil pozornost ná Pannu Máriu je silno Kristocentricky. Zvýraznené je to aj v rozjímaniach v ruzenci, ktorý takto naberá kristologicky rozmer. Prejavy tejto úctySošky, ruzence, obrázky - prejavuje sa úcta k Panne Márii. Ak by som považoval tieto predmety za čarovné, konam hriech modlosluzby. Podobne ak by som vzýval Pannu Máriu ako Boha, resp. tvrdil že daný predmet je zbozsteny, alebo ak by som ho používal ako talizman(napr. Ruzenec v aute ako ochrana pred nehodou). To je modlarstvo.Prejav úcty by malo byť to, čo by som si dovolil prejaviť, keby som v danom momente stál pri Ježišovi a preukazoval to Jeho Matke. Ježišov pohľad by nám mal byť merítkom toho, či preukazujeme úctu alebo modlarčime. Zakončím to zvolaním, ktoré bude pre nekatolíkov trochu kontroverzné. Ale po hlbsom premyslani vôbec neodporuje tomu, že len Ježiš je prostrednik a že Ježiš je cesta pravda a život. Tak ako Ježiš je brána, Panna Mária je cesta ako k tejto bráne dôjsť.Skrze Máriu k Ježišovi.

aleš horváth

aleš horváth

Bloger 
  • Počet článkov:  156
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Deus meus et omnia! Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáPrózaPesničkyPoéziaFalošné predstavy o Bohu a vieFrantišek z AssisiChvalyŽakovceZamyslenie

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu